Słodka pułapka, czyli cukier!

Jak ograniczyć cukier w diecie? Mimo braku słodyczy w diecie, nie słodzenia herbaty ani kawy, problem cukru również może się pojawić. Każdy z nas zjada rocznie około worek cukru! Cukier jest ukryty praktycznie we wszystkim, co jemy. Jego nadmiar w diecie może prowadzić do rozwoju otyłości, cukrzycy, próchnicy i innych chorób cywilizacyjnych.

Czytaj więcej: Słodka pułapka, czyli cukier!

Konkurs na prezentacje multimedialną „ZDROWY STYL ŻYCIA” rozstrzygnięty.

prezentacja do pobrania

Konkurs na prezentacje multimedialną „ZDROWY STYL ŻYCIA”, został rozstrzygnięty.

Komisja konkursowa w składzie pani Ewa Swarlik i pani Jadwiga Gąsior oceniając prace konkursowe więzła pod uwagę trzy elementy prezentacji:

A) Zdrowy styl życia,

B) Aktywność fizyczna,

C) Zdrowe nie zawsze oznacza nie smaczne.

Czytaj więcej: Konkurs na prezentacje multimedialną „ZDROWY STYL ŻYCIA” rozstrzygnięty.

Znaczenie składników mineralnych w diecie

Składniki mineralne są tak samo ważne jak witaminy. To pierwiastki chemiczne, które są bardzo przydatne w wielu reakcjach zachodzących w tkankach.

Pełnią różnorodne funkcje:

- stanowią materiał budulcowy kości, zębów, skóry, włosów (Ca, P, Mg, Si, F);
- biorą udział w procesach utleniania, w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów jako składowe enzymów lub ich aktywatory;

Czytaj więcej: Znaczenie składników mineralnych w diecie

Przepis na sprawne myślenie dobrą pamięć lepszą koncentrację

Naukowcy udowodnili, że istnieje ścisły związek między zdolnościami umysłowymi a dostarczaniem organizmowi witamin i składników mineralnych. Sprawność intelektualna zależy więc od właściwej diety.

Jak się odżywiać, by poprawić pamięć i koncentrację?

Jakie jedzenie jest dobre dla mózgu?

Pokarmy uruchamiają setki mechanizmów wpływających na intelektualne funkcje mózgu.

Stymulują produkcję enzymów, hormonów i neuroprzekaźników. Neuroprzekaźniki odgrywają ważną rolę w procesach zapamiętywania i przypominania. Są to substancje chemiczne potrzebne do przesyłania sygnałów między komórkami nerwowymi - neuronami. Bez tych impulsów niemożliwe byłoby myślenie, kojarzenie, przyswajanie wiedzy.

Czytaj więcej: Przepis na sprawne myślenie dobrą pamięć lepszą koncentrację

SÓL W DIECIE – ZDROWA CZY NIE ?

Czy wiecie, że dziennie spożycie soli to płaska łyżeczka? Wydaje się całkiem sporo i wystarczająco, prawda? Tę normę łatwo jednak przekroczyć, nawet wtedy, gdy niemal całkiem zrezygnujemy z dosalania potraw. Jak więc solić na zdrowie?

Mówienie o soli - biała śmierć, jest pewną przesadą. Chlorek sodu ma niezwykłe właściwości konserwujące, a jednocześnie poprawiające smak potraw. Jednocześnie jest ona głównym źródłem jonów sodu, które odgrywają zasadniczą rolę w wielu procesach zachodzących w organizmie.

Czytaj więcej: SÓL W DIECIE – ZDROWA CZY NIE ?

Błonnik

Od błonnika zależy prawidłowe działanie układu pokarmowego. Pomaga on utrzymać układ pokarmowy w zdrowiu, a także ma wpływ na nasz apetyt. Błonnik daje długotrwałe poczucie sytości. Ponadto zmniejsza poziom cholesterolu we krwi.

„Przemycają” go wszystkie produkty z roślin, na przykład płatki owsiane, chleb pełnoziarnisty, płatki śniadaniowe, otręby, fasola, nasiona, owoce i warzywa.

Czytaj więcej: Błonnik

Konserwanty żywności

Konserwanty dodawane do żywności poprawiają walory smakowe, wygląd zewnętrzny produktu, ale także przedłużają świeżość i czas ich przechowywania. Większość z tych chemicznych dodatków ma pozytywny wpływ na produkt, ponieważ niszczy rozwijające się bakterie, które powodują zatrucie organizmu. Dlatego niedodawanie ich do żywności jest praktycznie niemożliwe. Możemy jednak indywidualnie ograniczyć spożywanie takich produktów, ponieważ w nadmiarze są szkodliwe dla zdrowia.

Czytaj więcej: Konserwanty żywności

Składniki odżywcze

artykuł do pobrania 

Dlaczego warto pić wodę?

   „ Na tym świecie nie znam nic bardziej tajemniczego od wody”

E. Cioran

Woda stanowi średnio 60% masy naszego ciała i jest nam niezbędna do życia.

W ramach dziennej dawki płynów 80% powinna stanowić woda. Tymczasem, jak wynika z badań TNS Polska, bardziej wolimy ciepłą kawę, herbatę oraz napoje gazowane, które zawierają sztuczne barwniki i dużą ilość cukru (to aż 26 kostek cukru w jednym litrze !!!).

Czytaj więcej: Dlaczego warto pić wodę?

Kaloryczność przykładowych produktów

– jedz zdrowo i zamieniaj!

Zasady Prawidłowego Żywienia

  1.   Dieta powinna być zróżnicowana, czyli musi dostarczać w prawidłowych proporcjach wszystkich niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  2. Jedz dużo warzyw i owoców.

  3. Jedz 4-5 posiłków w ciągu dnia, w miarę możliwości o tej samej porze.

Pamiętaj o śniadaniu- to najważniejszy posiłek dnia!!!

  1. Unikaj: tłuszczy zwierzęcych, słodyczy, słodkich napojów gazowanych, nadmiernej ilości soli, żywności typu fast food.

  2. Jedz świeże produkty, a unikaj żywności bardzo przetworzonej zawierającej dużo konserwantów i barwników spożywczych.

  3. Pij w ciągu dnia dużo wody mineralnej niegazowanej.

  4. Jedz powoli, w małych porcjach dokładnie przeżuwając każdy kęs.

  5. Unikaj alkoholu i używek, takich jak kawa i papierosy.

  6. Pamiętaj o prawidłowym przechowywaniu żywności i terminie jego przydatności do spożycia.

  7. Bądź aktywny fizycznie!!!

 

Piramida żywienia

piramida

Wpływ nadwagi i otyłości na zdrowie człowieka.

Nadwaga powstaje wtedy, gdy organizm otrzymuje więcej substancji energetycznych niż ich zużywa. Nawet 20 kalorii dziennie więcej (1 łyżeczka cukru) daje w ciągu roku wzrost masy o prawie kilogram.

Nadwagę przekraczającą 20% wagi należnej, dostosowanej do płci i wieku, nazywamy otyłością.

Jest ona głównie skutkiem złych nawyków żywieniowych i brakiem aktywności fizycznej. Niekiedy może być warunkowana genetycznie.

Otyłość jest poważną chorobą, która ma poważne konsekwencje dla funkcjonowania naszego organizmu.

  1. Podwyższa ciśnienie krwi, a serce powiększa się.

  2. Jest przyczyną rozwoju miażdżycy, choroby wieńcowej, zawałów i wylewów krwi do mózgu.

  3. Zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, choroby nerek i pęcherzyka żółciowego, a także nowotwór jelita grubego.

  4. Jest przyczyną chorób stawów, wad kręgosłupa oraz płaskostopia.

  5. Może powodować problemy z oddychaniem, powodować bezdech nocny oraz rozwój astmy.

  6. Otyłości niemal zawsze towarzyszą problemy natury emocjonalnej utrudniające funkcjonowanie w społeczeństwie. Należą do nich: poczucie izolacji i dyskryminacji, niska samoocena, depresja, a także inne zaburzenia odżywiania.

Do oceny nadwagi i otyłości można się posłużyć wskaźnikiem BMI (wskaźnik masy ciała – body mass index).

Sposób obliczenia BMI przedstawia równanie:
BMI = masa ciała (kg) : wzrost (m2)

BMI (kg/m2)

Interpretacja wyniku

<18,5

niedowaga

18,5–24,9

prawidłowa masa ciała

25–29,9

nadwaga

30–34,9

otyłość

>35

otyłość olbrzymia

 

W przypadku otyłości podstawowym zaleceniem lekarskim jest powrót do prawidłowej masy ciała poprzez stosowanie diety odchudzającej oraz ćwiczeń fizycznych.

Statystyka strony

Odsłon artykułów:
646191
Friday the 15th. Custom text here