Znaczenie składników mineralnych w diecie

Drukuj

Składniki mineralne są tak samo ważne jak witaminy. To pierwiastki chemiczne, które są bardzo przydatne w wielu reakcjach zachodzących w tkankach.

Pełnią różnorodne funkcje:

- stanowią materiał budulcowy kości, zębów, skóry, włosów (Ca, P, Mg, Si, F);
- biorą udział w procesach utleniania, w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów jako składowe enzymów lub ich aktywatory;

- regulują równowagę hormonalną organizmu;

- utrzymują równowagę kwasowo- zasadową, regulują ciśnienie osmotyczne płynów ustrojowych;
- są składową hemoglobiny, mioglobiny, związków energetycznych (Fe, Cu, Co);

W grupie składników mineralnych wyróżniamy:

- makroelementy, czyli pierwiastki, których dzienne zapotrzebowanie przekracza 100 mg, np. wapń, magnez, potas.

Wapniem zasilają nas: produkty mleczne, mleko, sardynki, fasola.

Magnez zawierają gruboziarniste produkty zbożowe, fasola, groch, kakao i czekolada.

Potas znajdziemy w produktach zbożowych, warzywach strączkowych, ziemniakach i orzechach.

- mikroelementy – zapotrzebowanie wynosi dziennie nie więcej niż 100 mg, np. żelazo, miedź, jod.

Żelazo – zawierają je warzywa strączkowe, produkty zbożowe i czerwone mięsa.

Miedź – ukryta w orzechach i warzywach strączkowych.

Jod – jego źródłem są ryby morskie i sól kuchenna jodowana.

Niektóre choroby spowodowane niedoborem składników mineralnych: próchnica zębów (fluor, wapń), osteoporoza (wapń, fosfor, cynk, miedź), niedokrwistość z niedoboru żelaza, wole endemiczne, niedoczynność tarczycy (jod), choroby nowotworowe (selen, cynk, mangan).

Statystyka strony

Odsłon artykułów:
1021307
Sunday the 18th. Custom text here